Kotisivut voi tehdä itse tai kotisivukoneen avulla
Oma nettisivu
Nettisivujen perustaminen voi kuulostaa hankalalta, mutta sen ei tarvitse olla sellaista. Alkuun tulee ottaa selvää, mitä nettisivujen luomista varten tarvitaan. Kotisivujen tekoon on kaksi tapaa. Jokainen voi tehdä kokonaan omat nettisivut, mikä on työläämpää, mutta niin saa juuri itselleen sopivat sivut. Toinen vaihtoehto on tehdä kotisivut kotisivukoneen kautta. Suosituimpia kotisivukoneita ovat Weebly sekä Wix. Niistä löytää esimerkiksi valmiita pohjia ja teemoja, joiden pohjalta on helpompi rakentaa kotisivuja loppuun. Apua ammattilaiselta saa tarvittaessa enemmänkin. On mahdollista ostaa myös kokonaan valmiit sivut.
Omien nettisivujen hyödyt
Itse tehdyt nettisivut ovat kaikkein paras ratkaisu. Kun kotisivut tekee itse, niistä saa persoonalliset ja sellaiset, ettei kenelläkään ole varmasti samanlaisia sivuja. Itse tehdyillä verkkosivuilla on myös monia hyötyä. Verkkosivuille saa itse valitsemansa osoitteen sekä yksilöllisen verkkotunnuksen. Jos sivut taas tekee vaikkapa WordPressin kautta, tulee nettisivun osoitteeseen aina wordpress.com. Sen saa toki ostettua pois näkyvistä. Mainosten sisällyttäminen sivustolle on helppoa, kun käyttää valmiita pohjia mainoksille sopivista sivustoista. Vaihtoehtoisesti täytyy osata koodata. Esimerkiksi monet suositut bloggaajat myyvät mainostilaa verkkosivuillaan ja tienaavat näin ylimääräistä rahaa.
Nettisivun suunnittelu itsenäisesti ei ole niin helppoa kuin silloin, kun käyttää valmista pohjaa. Kaiken joutuu aloittamaan alusta. Sen vuoksi monet käyttävät valmiita kotisivukoneita. Osa myös käyttää ulkopuolista apua hankalimpien vaiheiden kanssa. Kun sivut suunnittelee itse, voi niistä tehdä sellaiset kuin haluaa. Kuvat ja valikot ovat juuri siellä, minne käyttäjä on ne halunnut laittaa. Myös väreihin ja fontteihin voi vaikuttaa itse. Lähes kaikkea voi siis muokata, mutta toki julkaisujärjestelmä asettaa jonkunlaisia rajoja.
Oman nettisivun perustaminen
Oman nettisivun perustamiseen ei tarvitse paljoakaan. Teitpä nettisivut itse tai käytit valmiita pohjia, on kaksi asiaa, jotka sinulla täytyy olla. Ensimmäinen näistä on verkkotunnus, eli toisin sanoen nettisivujen osoite. Netistä löytyy monia hakukoneita, joiden avulla voi selvittää, onko haluamasi nettisivun osoite vielä vapaana. Valmiita pohjia käytettäessä verkkotunnuksen hommaaminen voi olla jopa ilmaista. Verkkotunnuksen jälkeen tulee kuitenkin vielä kotisivukoneen osoite. Jos verkkosivut tekee kokonaan itse, on koko verkkotunnus itselle kuuluva. Se voi olla mikä vain nettiosoite, joka ei ole vielä varattu. Itse tehdyillä nettisivuilla verkkotunnuksesta joutuu kuitenkin maksamaan.
Toinen tärkeä asia, jonka nettisivujen tekijä tarvitsee, on webhotelli. Webhotellista löytyy kaikki, mitä verkkosivujen tekeminen ja ylläpito vaatii. Jälleen kerran kotisivukoneilla tehdyille verkkosivuille on mahdollista saada webhotelli jopa yhdellä hiiren klikkauksella suoraan kotisivukoneen kautta. Sen sijaan itse tehtyihin verkkosivuihin webhotellin joutuu ostamaan aina. Verkkotunnus ja webhotelli on kannattavaa ostaa samalla kertaa yhdestä paikasta. Tällä tavoin verkkotunnuksen saa liitettyä webhotelliin automaattisesti. Jos ne ostaa eri paikoista, joutuu silloin päivittämään verkkotunnuksen nimipalvelimet täysin manuaalisesti. Se taas vaatii perehtymistä asiaan, joten siinä saattaa joutua käyttämään ulkopuolista apua. Jos hankkii ensin webhotellin, verkkotunnus tulee monesti ikään kuin kaupan päälle, eli sen voi parhaimmillaan saada ilmaiseksi.
Verkkosivujen tekeminen vie aikaa
Nettisivun perustaminen vaatii harjoittelua. Ennen kotisivujen tekemistä on hyvä ottaa selvää, mitä kotisivuja varten tarvitaan. Kannattaa myös pohtia tarkkaan, haluaako sivut tehdä kokonaan itse vai onko helpompi käyttää kotisivukoneen valmiita pohjia. Ammattimaiset nettisivut vaativat toki sen, että sivulla on täysin oma verkkotunnus, eli nettiosoite. Näissä tapauksissa sivut on tehtävä itse alusta loppuun saakka. Nettisivujen tekijän kaksi tärkeintä asiaa ovat verkkotunnus ja webhotelli. Jos sivut tekee itse, näistä joutuu maksamaan. Valmiisiin pohjiin nämä molemmat saa ilmaiseksi. Sivujen tekemiseen voi siis upota paljon rahaa, mutta itse tehdyt sivut ovat paljon persoonallisemmat.
Kävijämäärät kertovat nettisivun suosion
December 4, 2018 by jkwebdesign • nettisivun suosion • Tags: Hyvä näkyvyys netissä, Kävijämäärät nettisivun suosion mittarina, Kävijämäärien seurannan hyödyt •
Kävijämäärien seuranta
Usein nettisivujen kävijämääriä seuraillaan, koska halutaan tietoa omien sivujen vierailijoista. Esimerkiksi blogin kirjoittajat näkevät verkkosivujensa kävijämääriä seuraamalla, että mistä heidän lukijansa pitävät ja mitkä postaukset taas herättävät vähemmän kiinnostusta lukijakunnassa. Nettisivujaan seuraamalla kävijämäärät voi nähdä kokonaisuudessaan. Niistä voidaan myös eritellä, minkä hakukoneen, linkin tai sosiaalisen median kautta lukijat ovat sivuille löytäneet. Tällä saa myös tietoa siitä, minkä hakusanan avulla sivut on löydetty. Tällaisella systemaattisella seurannalla saadaan selville myöskin ne laitteet, joilla kävijät verkkosivuja selailevat. Mitä hyötyä kävijämäärien seurailemisesta sitten on?
Kävijämäärät nettisivun suosion mittarina
Kuten edellä jo mainittiin, pystyy nettisivujen kävijämääriä seurailemaan monelta kantilta. Nykyään on tarjolla hyviä ohjelmia sen tekemiseksi, joten kannattaa hankkia kunnollinen laskuri, jolla voi tarkkailla sivun liikennettä. Mitä ohjelmia voi käyttää kävijämäärien seuraamiseen? Google Analytics on varmaan monelle tuttu ainakin nimenä. Se onkin vaivaton ja monipuolinen ohjelma sivun kävijämäärien seurantaan. Sen perusversiossa ei tarvitse maksaa käyttöönotto- eikä kuukausimaksuja. Sen saakin periaatteessa mihin tahansa nettisivustoon. Siitä saatavat raportit ja tilastot ovat usein ihan riittävän laajat peruskäyttäjälle. Sen käyttö on helppo aloittaa luomalla tili ja kirjautumalla sisään.
Kotisivun kävijämäärien seuranta on mahdollista myös muilla keinoin. Mikäli kehittää verkkosivut esimerkiksi WordPressiä, Joomlaa tai Drupalia apuna käyttäen, on niihin helppo ladata maksuton lisäosa juuri tätä tarkoitusta varten. Oma valinta riippuu tietenkin siitä, että miten tarkkoja analyyseja ja raportteja haluaa seurata. Myös eri yrityksiltä voi tilata palveluita, joissa he analysoivat asiakkaidensa verkkosivujen kävijämääriä ja sisältöä. Web-analytiikan avulla näkee myös mitä linkkejä sivustolla olevat asiakkaat avaavat ja millä sivuilla he viihtyvät muita pidempään.
Kävijämäärien seurannan hyödyt
Kotisivun kävijämäärien seuranta kannattaa monestakin eri syystä. Kävijämäärät kertovat suoraan sivun suosiosta. Varmaankin yksi tärkeimmistä kriteereistä on se, että näiden tietojen avulla nettisivua voi kehittää käyttäjäystävällisemmäksi, jotta sinne saisi vielä enemmän liikennettä. Tietäessään mistä kävijät pitävät, voi kehittää sivun sisältöä niin, että se palvelee mahdollisimman monia sivulla vierailijoita. Tietäessään hakusanat, jotka toimivat omalla sivulla, voi sisältöä muuttaa hakukoneystävällisemmäksi.
Tämä tarkoittaa sitä, että Googlen hausta ja muista netin hakukoneista sivut löytyvät paremmin juuri näillä tietyillä avainsanoilla. Kaikki tämä auttaa paremman näkyvyyden saavuttamiseksi ja sivun kävijämäärien lisäämiseksi entisestään.
Hyvä näkyvyys netissä
Yksi asia mikä ohjaa enemmän liikennettä sivuillesi ja saa nettisivun kävijämäärät kasvamaan, on säännöllinen bloggaaminen. Hyvä näkyvyys sosiaalisessa mediassa on tärkeää, sillä se tuo sekä vanhoja että uusia kävijöitä sivuille. Nettisivun käytettävyyden ja tuottavuuden kehittäminen on yleensäkin monilla tavoitteena. Kuvatkin kannattaa nimetä harkiten, sillä niidenkin avulla joku voi löytää sivun netin hakukoneista. Niille kannattaa antaa sivun aihetta jotenkin kuvaava nimi ja kuvateksti. Nähdessään millä laitteilla kävijät vierailevat sivuilla, voi vaikkapa optimoida sivuston ulkonäköä niin, että se toimisi paremmin vielä useammilla laitteilla.