Kävijämäärät kertovat nettisivun suosion

Usein nettisivujen kävijämääriä seuraillaan, koska halutaan tietoa omien sivujen vierailijoista. Esimerkiksi blogin kirjoittajat näkevät verkkosivujensa kävijämääriä seuraamalla, että mistä heidän lukijansa pitävät ja mitkä postaukset taas herättävät vähemmän kiinnostusta lukijakunnassa. Nettisivujaan seuraamalla kävijämäärät voi nähdä kokonaisuudessaan. Niistä voidaan myös eritellä, minkä hakukoneen, linkin tai sosiaalisen median kautta lukijat ovat sivuille löytäneet. Tällä saa myös tietoa siitä, minkä hakusanan avulla sivut on löydetty. Tällaisella systemaattisella seurannalla saadaan selville myöskin ne laitteet, joilla kävijät verkkosivuja selailevat. Mitä hyötyä kävijämäärien seurailemisesta sitten on?

Kävijämäärät nettisivun suosion mittarina

Kuten edellä jo mainittiin, pystyy nettisivujen kävijämääriä seurailemaan monelta kantilta. Nykyään on tarjolla hyviä ohjelmia sen tekemiseksi, joten kannattaa hankkia kunnollinen laskuri, jolla voi tarkkailla sivun liikennettä. Mitä ohjelmia voi käyttää kävijämäärien seuraamiseen? Google Analytics on varmaan monelle tuttu ainakin nimenä. Se onkin vaivaton ja monipuolinen ohjelma sivun kävijämäärien seurantaan. Sen perusversiossa ei tarvitse maksaa käyttöönotto- eikä kuukausimaksuja. Sen saakin periaatteessa mihin tahansa nettisivustoon. Siitä saatavat raportit ja tilastot ovat usein ihan riittävän laajat peruskäyttäjälle. Sen käyttö on helppo aloittaa luomalla tili ja kirjautumalla sisään.

Hakukoneoptimointi-seo

Kotisivun kävijämäärien seuranta on mahdollista myös muilla keinoin. Mikäli kehittää verkkosivut esimerkiksi WordPressiä, Joomlaa tai Drupalia apuna käyttäen, on niihin helppo ladata maksuton lisäosa juuri tätä tarkoitusta varten. Oma valinta riippuu tietenkin siitä, että miten tarkkoja analyyseja ja raportteja haluaa seurata. Myös eri yrityksiltä voi tilata palveluita, joissa he analysoivat asiakkaidensa verkkosivujen kävijämääriä ja sisältöä. Web-analytiikan avulla näkee myös mitä linkkejä sivustolla olevat asiakkaat avaavat ja millä sivuilla he viihtyvät muita pidempään.

Kävijämäärien seurannan hyödyt

Kotisivun kävijämäärien seuranta kannattaa monestakin eri syystä. Kävijämäärät kertovat suoraan sivun suosiosta. Varmaankin yksi tärkeimmistä kriteereistä on se, että näiden tietojen avulla nettisivua voi kehittää käyttäjäystävällisemmäksi, jotta sinne saisi vielä enemmän liikennettä. Tietäessään mistä kävijät pitävät, voi kehittää sivun sisältöä niin, että se palvelee mahdollisimman monia sivulla vierailijoita. Tietäessään hakusanat, jotka toimivat omalla sivulla, voi sisältöä muuttaa hakukoneystävällisemmäksi.

8-vinkkia-orgaanisen-nakyvyyden-parantamiseen

Tämä tarkoittaa sitä, että Googlen hausta ja muista netin hakukoneista sivut löytyvät paremmin juuri näillä tietyillä avainsanoilla. Kaikki tämä auttaa paremman näkyvyyden saavuttamiseksi ja sivun kävijämäärien lisäämiseksi entisestään.

Hyvä näkyvyys netissä

Yksi asia mikä ohjaa enemmän liikennettä sivuillesi ja saa nettisivun kävijämäärät kasvamaan, on säännöllinen bloggaaminen. Hyvä näkyvyys sosiaalisessa mediassa on tärkeää, sillä se tuo sekä vanhoja että uusia kävijöitä sivuille. Nettisivun käytettävyyden ja tuottavuuden kehittäminen on yleensäkin monilla tavoitteena. Kuvatkin kannattaa nimetä harkiten, sillä niidenkin avulla joku voi löytää sivun netin hakukoneista. Niille kannattaa antaa sivun aihetta jotenkin kuvaava nimi ja kuvateksti. Nähdessään millä laitteilla kävijät vierailevat sivuilla, voi vaikkapa optimoida sivuston ulkonäköä niin, että se toimisi paremmin vielä useammilla laitteilla.