Millaisia ovat verkkosivujen suunnittelun trendit vuonna 2021?

Maailma kehittyy tällä hetkellä todella kovaa vauhtia eteenpäin ja samalla teknologiakin porskuttaa modernimpaan ja upeampaan suuntaan. Uusia asioita nähdään markkinoilla jatkuvasti ja samalla yhä useampi juttu on saatavilla verkossa. Etenkin nykymaailmassa internetillä on hyvin suuri merkitys, oli kyseessä sitten yritys ja sen tekemä myynti tai vaikka keskustelupalsta.

Ihmiset viettävät tänä päivänä hyvin paljon aikaa verkossa ja siksi netissä halutaan kokea ainoastaan miellyttäviä hetkiä. Esimerkiksi juurikin verkkosivut ottavat vuosittain isoja kehitysaskelia eteenpäin ja samalla tietyt trendit toistuvat monilla nettisivuilla. Viime aikoina on esimerkiksi alettu panostamaan nettisivujen nopeuteen, helppolukuisuuteen ja mobiilitoimivuuteen. Etenkin mobiililaitteiden käyttäminen esimerkiksi internetin selaamiseen on kasvanut räjähdysmäisesti ja siksi nettisivujen pitää toimia sulavasti kaikilla laitteilla. Se ei rajoitu ainoastaan perinteisiin sivuihin, vaan sama voi koskea esimerkiksi pelejä ja nettikasinoita. Erityisesti parhaat nettikasinot ovat panostaneet siihen, että niillä pääsee pelaamaan laitteesta riippumatta. Katso parhaat uudet nettikasinot täältä ja suuntaa pelaamaan hienojen sivujen ja designien parissa!

Vuosien mittaan netissä ollaan nähty erilaisia trendejä ja seuraavaksi käydäänkin läpi, mitkä asiat nettisivujen suunnittelussa korostuvat vuonna 2021.

Vuoden 2021 nettisivujen trendit

Tumma tausta – Kun nettiä selailee tänä päivänä, huomaa, että tummien taustojen määrä nettisivuilla on kasvanut todella paljon. Alun perin tummuus lähti siitä, että sivut näyttivät huomattavasti modernimmilta. Nykyään on kuitenkin huomattu myös se fakta, että tumma sävy on paljon silmäystävällisempi vaaleaan verrattuna. Sen vuoksi esimerkiksi puhelimet, tietokoneet ja jotkin sovellukset ja verkkosivut antavat käyttäjälleen mahdollisuuden käyttää joko tummaa tai vaaleaa teemaa.

Erilaiset design-elementit ja tekstit myös korostuvat ja näyttävät paljon hienommilta, kun käytössä on tumma tausta. Tummalla taustalla saadaan myös korostusvärit paremmin näkyviin, jolloin ne hoitavat työnsä entistä tehokkaammin.

Isot 3D-elementit – 3D on heti alkuajoistaan asti kiehtonut ihmisiä ja miellyttänyt silmää erityisen paljon. Koska teknologia on kehittynyt, on se tehnyt kyseisten elementtien tuottamisen paljon halvemmaksi ja helpommaksi. Lisäksi erilaiset interaktiiviset ominaisuudet sivuilla saavat kävijät ja käyttäjät viihtymään sivustolla kauemmin.

Yleensä tällaiset erikoisuudet nimittäin vangitsevat katseen ja tuollaisia asioita haluaa katsoa pariinkin otteeseen uudemman kerran. Tulevaisuudessa erilaiset monimutkaisemmat ja näyttävämmät 3D-elementit tulevat olemaan verkkosivuilla entistä tiiviimmin läsnä.

Kerrostettu ulkomuoto – 3D:n tyyliin ihmiset eivät enää halua nähdä pelkkiä tylsiä ja pelkistettyjä verkkosivuja. Kerrostetun ulkomuodon avulla sivuille saadaan luotua syvyyttä, mutta hieman pehmeämmin kuin esimerkiksi 3D:n avulla. Erilaiset kohoavat elementit, varjot ja taustat tekevät sivuista syvemmän ja ne lisäävät käyttäjän mielenkiintoa rutkasti. Näin ollen verkkosivusta tulee moniulotteisempi, mutta ei liian raskas.

Tällaiset ulkoasut toimivat hyvin esimerkiksi tekstien ja kuvien kanssa. Niiden avulla saadaan luotua hieman kontrastia litteihin verkkosivuihin ja näin ollen erottuminen kilpailijoista on helpompaa.

Vähäinen navigointi ja huomiota herättävät värit – Koska erilaiset älykellot ja -puhelimet kasvattavat suosiotaan, on verkkosivujen täytynyt alkaa tekemään hieman ylimääräistä työtä. Eniten vaikutusta tällä on ollut sivustoilla navigoimiseen ja selailemiseen, sillä pienemmällä näytöllä ei luonnollisesti voi asioida samalla tavalla kuin esimerkiksi tietokoneella. Siksi nettisivut ovat joutuneet näkemään paljon vaivaa navigoimisen eteen.

Jos sivuilla tarvitsee liikkua ja navigoida mahdollisimman vähän, on kuluttajalla helppoa ja miellyttävä asioida siellä. Esimerkiksi erilaisia tarjolla olevia vaihtoehtoja on pitänyt rajoittaa työpöytäversioon nähden, jolloin sivulla liikkuminen on vaivattomampaa ja samalla itse sivu pystyy paremmin ohjaamaan käyttäjää haluamaansa suuntaan. Koska navigoinnin merkitys vähenee, värien ja kuvien merkitys loogisesti kasvaa. Jos sivuilta löytyy vähemmän tekstisisältöä, täytyy sisältö saada jotenkin muuten aikaiseksi. Tähän apuna on hyvä käyttää esimerkiksi soja kuvia, näyttäviä otsikoita ja huomiota herättäviä värejä.

Videot, liikkuvat palaset ja animaatiot – Nykypäivänä ihmiset ovat todella kärsimättömiä ja samalla vain yhteen asiaan on vaikea pystyä keskittymään ja antamaan sille kaikkea huomiota. Ihmiset ovat siis hyvin kärsimättömiä. Siksi erilaisten liikkuvien osien, animaatioiden ja videoiden käyttäminen on järkevää, sillä niiden avulla käyttäjä saadaan keskittymään paremmin edes hetkellisesti. Niitä kannattaakin käyttää esimerkiksi sivuston tärkeimmän viestin kertomiseen.

Sivujen ilmavuus – Ihmisten kärsivällisyys ei myöskään riitä siihen, jos nettisivulla pomppii paljon erilaisia bannereita silmille ja sivut ovat ahdettu ihan täyteen sisältöä. Siksi nykypäivän sivuilla täytyy malttaa jättää tyhjää valkoista tilaa sivuilleen. Sen avulla nettisivuja on helpompi selkeyttää. Osa pitää asiaa huonona, sillä monet ajattelevat juuri niin päin, että sisältöä pitäisi olla mahdollisimman paljon.

Ilmavuus ja väljyys auttaa kuitenkin luomaan esimerkiksi tasapainoa kuvien ja itse sisällön välille ja samalla siitä voi olla myös suuri apu brändäytymiseen ja sivuilla navigoimiseen.

Kuinka suuressa roolissa design oikeasti on?

Designia on nähtävillä kaikkialla, missä olemme. Aina sitä ei edes osaa ajatella, mutta käytännössä kaikki ihmisten luomat asiat ovat designia. Designilla on siis loppujen lopuksi todella iso rooli jokaisen ihmisen elämässä, vaikka sitä ei ihan heti ymmärtäisikään.

Design voi auttaa esimerkiksi verkkosivuja ja erilaisia tuotteita menestymään paljon paremmin tämän päivän todella kovassa kilpailussa. Design siis parantaa oleellisesti kilpailukykyä.

Miksi ihmiset arvostavat designia?

Ihminen kokee tyypillisesti mielihyvää asioista, jotka miellyttävät hänen silmäänsä esteettisesti. Jos joku tuote sisältää pieniä puutteita, ei se ole ongelma, jos kyseinen tuote vain on esteettisesti miellyttävän näköinen jonkun silmään. Ihminen rentoutuu silloin, kun hän näkee jotain upeaa, ja silloin ihminen voi paremmin ja on joustavampi.